آموزش چرتکه

نحوه استفاده از چرتکه سوروبان

نحوه استفاده از چرتکه سوروبان

قبل از یادگیری استفاده از چرتکه ، مقاله انواع چرتکه را مطالعه بفرمایید. به عنوان مثال چرتکه کلاسیک یا چرتکه چینی دارای پنج مهره در پایین و دو مهره در قسمت بالا است. چرتکه مدرن، چرتکه ژاپنی یا سوروبان دارای چهار مهره در پایین و یک مهره در قسمت بالا است. در تصویر زیر چرتکه سوروبان را مشاهده می­ کنید.

چگونه یا چرتکه کار کنیم؟
یادگیری چرتکه چگونه است؟

در این چرتکه مهره­ های فوقانی “مهره­ های آسمانی” نامیده می ­شوند و در ستون اول پنج عدد ارزش دارند. مهره های پایین “مهره­ های زمینی” نامیده می ­شوند و در ستون اول یک عدد ارزش دارند. با حرکت مهره­ ها به سمت نوار میانی (نوار حساب)، شمارش آغاز می­ شود و هنگامی که هیچ مهره ­ای نوار حساب را لمس نکند، ارزش عددی آن ستون برابر با صفر است.

برای استفاده از چرتکه، آن را روی یک سطح صاف قرار دهید و با اطمینان از این­که هیچ مهره­­ ای نوار حساب را لمس نکند، آن را صفر کنید. اگر دکمه تنظیم مجدد دارید، آن را فشار دهید تا مهره ها به حالت “چرتکه صفر” تنظیم شوند. از آنجا که چرتکه مدرن تنها چهار مهره در قسمت پایین دارد و در هر ستون اعداد صفر تا ۹ قابل شمارش است، اگر می­ خواهید عدد پنج را نمایش دهید، باید مهره بالا را به سمت پایین منتقل کنید و تمام مهره­ های پایین در حالت اولیه بمانند و اگر می خواهید عدد ۷ را نمایش دهید، کافی است دو مهره پایین را به طرف نوار حساب حرکت دهید. (۷=۲+۵)

اگر تعداد مهره های کافی برای اضافه کردن در یک ستون وجود نداشته باشد چه می شود؟

هر زمان که مهره­ ها در یک ستون به اندازه مورد نیاز شما نبود، باید از شماره­ های مکمل (دوستی­ ها) استفاده کنید.

چگونه می­ توانیم با استفاده از چرتکه جمع یا تفریق کنیم؟

جمع ساده روی چرتکه به این صورت است که در هیچ ستونی با کمبود مهره مواجه نمی­ شویم، به عنوان مثال، برای محاسبه ۵+۳ با استفاده از چرتکه بایستی ۳ مهره از پایین را به بالا حرکت دهیم و مهره ۵ را از بالا به سمت پایین حرکت دهیم در این­ صورت پاسخ عدد ۸ خواهد بود. برای دیدن مثال و همچنین استفاده از دوستی ها به بخش جمع اعداد روی چرتکه با استفاده از دوستی ­ها و تفریق اعداد روی چرتکه با استفاده از دوستی ­ها مراجعه کنید.

 

 

نحوه محاسبه اعداد در چرتکه توسط دانش آموزان

  • خدمات آموزشگاه چرتکه حسابگر خلاق
    نمایندگی رسمی آموزش چرتکه حسابگر خلاق در مشهد با برگزاری دوره های آموزش چرتکه برای کودکان ۵ تا ۱۳ در محیط موسسه، مدارس و مهد کودک ها در حال خدمت رسانی است.
  • آموزش چرتکه در مشهد
    سایت موسسه چرتکه روبوفا تنها سایت ارائه دهنده خدمات رایگان آموزش چرتکه در ایران است. کافی است به بخش مقالات > آموزش مراجعه کنید.

نوشته های مشابه