مقالات

تاثیر استفاده از محاسبه ذهنی و چرتکه بر یادگیری و تمرکز و اعتماد به نفس دانش آموزان مقطع ابتدایی

چکیده

سیستم آموزش چرتکه با استفاده از تکنیک های شنیداری و دیداری و فلش کارت و تندنویسی و تمرین مکرر باعث بهبود اعتماد به نفس و در نتیجه عملکرد بهتر، استفاده حداکثری از پتانسیل تمام مغز ، ارتقاء قدرت ذهن و خلاقیت ، افزایش مهارت های تحلیلی و منطقی ، تقویت حافظه دیداری و شنیداری ، مدیریت زمان ، قانونمندی و بهبود دقت و تمرکز می شود و براساس این یافته ها ، آموزش چرتکه را به عنوان مکمل آموزشی درس ریاضی به خانواده ها و آموزش و پرورش پیشنهاد می کنیم.

تکنیک دیداری و شنیداری در چرتکه
مقدمه

بدون شک پدیده یادگیری، مهمترین پدیده روانی در انسان و موجودات تکامل یافته می باشد، به این دلیل که پایه و اساس بسیاری از مسائلی است که موجب می شود انسان از نظر روانی از سایر موجودات و دیگر هم نوعان خود متمایز گردد. روانشناسی یادگیری یکی از مباحث بنیادی در علم روانشناسی می باشد که تحقیقات و بررسی های فراوانی را از سوی دانشمندان این علم به خود اختصاص داده و نظریات گوناگونی در خصوص آن عنوان شده است. اهمیت و ارزش یادگیری در نزد آدمی هنگامی نمایان می شود که ما را از تمام آنچه آموخته ایم محروم سازند. در این صورت با آنکه از نظر فیزیولوژیک، فردی بالغ و طبیعی خواهیم بود، اما از نظر مسائل روانی به دوره های کودکی برگشت خواهیم کرد. امروزه بزرگترین دغدغه خانواده و معلم، چگونگی استفاده حداکثری از پتانسیل مغز و بالابردن بهره یادگیری است سیستم آموزش حساب سریع ذهنی چرتکه، علاوه بر تمرین بدنی، از مولفه های دیگر چون تصویر سازی با فلش کارت ها و تندنویسی، استفاده حداکثری از پتانسیل مغز برای تسهیل امر یادگیری استفاده کرده تا یادگیری را پایدارتر کند. در سیستم آموزش چرتکه، ابتدا مشاهدات در حافظه به رمز تبدیل می شود، این رمزها در حافظه یک تصویر دهنی ایجاد می کند، تصویر سازی سبب خلق یک برنامه حرکتی در سیستم اعصاب مرکزی می شود و این برنامه حرکتی به ایجاد یک دستور کار مغزی برای انجام صحیح حرکت منجر می شود. علاوه بر آن کمک می کند تا فرد مبتدی مولفه های مرتبط با عملکرد را بهتر یاد بگیرد. همچنین ترکیب تمرین های مشاهده ای، بدنی، تصویر سازی در این سیستم آموزش اثر تسهیلی بر یادگیری داشته است.

 ضرورت تحقیق

امروزه سیستم آموزش و پرورش به سمت دانش آموز محوری سوق پیدا کرده و در تمامی محتوای آموزشی در مقطع ابتدایی، روش دانش آموز محوری، همراه با خلاقیت و نوآوری و روش های نوین تدریس از جمله روش های مکاشفه ای، بارش فکری، نمایشی مورد توجه قرار گرفته است. با بررسی و تحقیق از آموزگاران و خانواده دانش آموزان به چند چالش مشترک از جمله کند نویس بودن و پایین بودن دقت و تمرکز ، داشتن اختلال در ریاضی و دیکته،کم بودن اعتماد به نفس در این دو گروه هدف رسیدیم حال برای داشتن دانش آموزی خلاق و نوآور که دارای چالش های فوق نباشد ضروری دیدیم که به مطالعه سیستم های آموزشی بین المللی و ملی بپردازیم تا بتوانیم بستر مناسب را فراهم کنیم. در روند مطالعه با سیستم آموزش حساب سریع ذهنی چرتکه آشنا شدیم. با کمی تامل و مطالعه و تحقیق سیستم و طراحی آموزشی چرتکه به این نتیجه رسیدیم که باید تاثیر آن را بر یادگیری و تمرکز را مورد بررسی قرار دهیم تا در صورت داشتن تاثیر مثبت از آموزش حساب ذهنی و چرتکه در آموزشگاه های علمی آموزش و پرورش برای تقویت بنیه علم ریاضی و تمرکز و بالابردن اعتماد به نفش، استفاده حداکثری از پتانسیل مغز استفاده شود و نیز باید جهت اگاه کردن دانش آموزان و خانواده ها تلاش خود را انجام دهیم تا در آینده دانش آموزان این مرز و بوم هویتی منحصر به فرد با ذهن آگاه و خلاق داشته باشند تا ایران اسلامی به رتبه های برتر علمی دنیا دست یابد.

دانش آموز محوری
تحقیقات داخل و خارج کشور در رابطه با تاثیرات یادگیری چرتکه بر کودکان

تحقیقات زیادی در ایران درباره اختلال ریاضی و تمرکز و مولفه های وابسته به آن و اعتماد به نفس و تاثیر آن بر یادگیری و راهکارهای افزایش تمرکز و دقت و اعتما به نفش و پرورش ذهن انجام شده است. اختلال در ریاضیات اساسا عبارت است از ناتوانی در انجام مهارت های مربوط به حساب که با توجه به ظرفیت هوشی و سطح آموزش از کسی انتظار می رود. اختلال عبارت است:

  • سندروم گرستمن
  • محاسبه پریشی
  • اختلال مادرزادی در حساب
  • ناتوانی در حساب
  • اختلال رشدی در حساب

 به طور کلی تخریب در چهار گروه از مهارت ها در اختلال ریاضیات مهارت های زبان، مهارت های ادراکی، مهارت های ریاضی ، مهارت های مربوط به توجه مشخص شده است. ویژگی های کودکان با اختلال ریاضی مواردی مانند آشفتگی در روابط فضایی، حس ضعیف در مورد تصویر بدنی، مشکل در توانایی ادراکی-بینایی و حرکتی-بینایی، ضعف در مفاهیمی چون زمان و جهت گیری، مشکل در حافظه، اضطراب ریاضی می باشد. هرگاه اختلال جدی باشد معمولا در کلاس های دوم و سوم تشخیص داده می شود ولی اگر زیاد جدی نباشد ممکن است تا کلاس پنجم و بالاتر از آن نیز آشکار نگردد.

اختلالات یادگیری

تحقیقات شناختی نشان داده است که دانش آموزان دارایی ناتوانایی های ریاضی در بازیابی واقعیت نیز نارسایی دارند، آنها در دادن جواب های ساده در حوزه های مختلف حساب اشتباهات بیشتری مرتکب می شوند و بعضی مواقع حوادث را کندتر از همکلاسی های خود به یاد می آورند. آن گونه مشکلات در بازیابی واقعیت ها احتمالا مربوط می شود به نارسایی در حافظه فعال آنها. این دانش آموزان همچنین در به کارگیری راهبردها یا شیوه ها مرتکب اشتباه می شوند. آنها نه تنها ممکن است راهبردهای ناکارآمد را برگزینند بلکه همان راهبردهای ناکار آمد را نیز درست بکار نبرند. در تحقیقات خارج از کشور هم مارک و هنری روانشناسان دانشگاه واشنگتن، روشی که اکثر دانش آموزان و دانشجویان برای مطالعه استفاده می کنند نادرست است. این دو محقق در مجموع به مدت ۸۰ سال در زمینه یادگیری و به یاد سپاری وقت صرف کرده اند و به تازگی با همکاری نویسنده ای به نام پیتر برون در کتاب make it stick  گردآوری و تحقیقات آنها را در کتاب خود منتشر کرد. بیشتر دانش آموزان و دانشجویان با روش رواخوانی مکرر، متن ها را بازخوانی می کنند اما بررسی روانشناسان در مطالعات آزمایشگاهی و در کلاس های درس نشان داده که این روش بسیار ناکار آمد است و استفاده از روش یادگیری فعال مانند فلش کارت، نقشه ذهنی، پرسش از خود بسیار موثرتر واقع شده است.

دانش آموزان دارایی ناتوانایی های ریاضی
یادگیری

یادگیری “تغییر نسبتا پایدار در توان رفتاری (رفتار بالقوه) که در نتیجه تمرین تقویت شده، رخ می دهد.” است. یادگیری تغییر در رفتار است. به سخن دیگر نتایج یادگیری همواره باید قابل انتقال به رفتار مشاهده پذیر باشد. پس از یادگیری، یادگیرنده قادر به انجام کاری خواهد بود که پیش از یادگیری نمی توانست آن را انجام دهد. این تغییر رفتاری، نسبتا پایدار است؛ یعنی نه موقتی است و نه ثابت. برای آنکه یادگیری از دید روانشناسان مقوله ای قابل توجه باشد باید نوعی تظاهر خارجی یادگیری در رفتار فرد وجود داشته باشد. اگر فردی چیزی را یاد بگیرد اما آن مطلب را به دلیل مخفی ماندن روی رفتار وی تاثیر نگذارد، یک روانشناس چگونه می تواند پی به یاد گرفتن آن مطلب ببرد؟ آنها صرفا می توانند رفتار را مشاهده کنند و از مشاهداتشان نتیجه گیری نمایند. تغییر در رفتار الزاما نباید بلافاصله بعد از تجربه یادگیری رخ دهد. اگر چه در نتیجه یادگیری در یاد گیرنده توانایی بالقوه متفاوت عمل کردن ایجاد می شود، این توانایی ممکن است بلافاصله در رفتار وی ظاهر نگردد. بنابر این روانشناسان تغییر خود به خود در رفتار را نمی خواهند، بلکه فقط تغییر در توان برای رفتار را می خواهند. تغییر در رفتار یا توان رفتاری از تجربه یا تمرین ناشی می شود. پتانسیل های رفتاری به دلایلی غیر از یادگیری نیز تغییر می کنند. وقتی سن ما افزایش می یابد، بدن ما نیز تغییر می کند و پتانسیل ما برای رفتار عوض می شود. عنوان تجربه از آن روی انتخاب شده تا آن دسته از تغییرات رفتاری را که مدنظر نظریه پرداز یادگیری است از آن دسته که مورد نظر وی نیست، جدا شود. تجربه یا تمرین باید تقویت شود. یعنی اینکه تنها پاسخ هایی که به تقویت می انجامد آموخته شود.

چرتکه چیست؟

ریشه کلمه چرتکه یونانی بوده و به معنی تخته محاسبه است و بنا بر یافته های تاریخی اولین چرتکه چینی ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد اختراع شده است. البته مدل پیشرفته تر آن یعنی چرتکه ای که در حال حاضر از آن استفاده می کنیم از حدود ۱۳۰۰ سال بعد از میلاد مسیح در کشور چین مورد استفاده قرار گرفته است. چرتکه ابزاری است برای محاسبه چهار عمل اصلی (جمع، تفریق، ضرب و تقسیم در ریاضی و در حالت پیشرفته تر برای محاسبه کسر و ریشه مربع اعداد نیز مورد استفاده قرار گرفته است. اولین چیزی که توجه هر مسافر را در این کشور به خود جلب می کند، استفاده فروشندگان ژاپنی از “چرتکه” است. آنها به کمک چرتکه و مهارت دستشان به سرعت و پس از چند حرکت سریع و ماهرانه، قیمت کالاها را محاسبه کرده و به مشتری می گویند.

 سیستم حساب ذهنی و چرتکه

  سیستم حساب سریع ذهنی و چرتکه، یک سیستم آموزشی بین المللی است که توسط پروفسور دینو ونگ چینی تبار مقیم مالزی سال ۱۹۹۳ میلادی برنامه ریزی شد و بالغ بر ۱۲ پروفسور در تنظیم محتوای آموزشی آن همکاری دارند و سالانه محتوای آموزشی مورد بررسی مجدد قرار می گیرد و در صورت لزوم اصلاحات و بروزرسانی انجام می شود.

چرتکه روبوفا
تکنیک ها در سیستم حساب سریع ذهنی و چرتکه

آستانه ی درک حواس پنج گانه، حداقل انرژی هایی هستند که می تواند یکی از حواس پنج گانه ی شما را تحریک کنند و اگر این انرژی تحریک کمی کمتر شود، حواس ما قادر به درک آن نخواهند بود. برای پرورش حواس پنج گانه به جز حس بینایی، باید خود را به آستانه ها نزدیک کنیم. ما معمولا حواس خود را تنبل می کنیم و برای درک محرک ها، انرژی فراوانی را از محرک طلب می کنیم تا آن را آسان تر درک کنیم. وقتی خود را به آستانه ی درک نزدیک می کنید، عملا دقت حواس پنج گانه را در خود افزایش می دهید و با بیشتر کار کشیدن از آن ها، درک انرژی های کمتر محرک ها را در خود پرورش می دهید. تکنیک شنیداری، تکنیک دیداری و فلش کارت، تکنیک تند نویسی و سرعت عمل در سیستم حساب سریع ذهنی و چرتکه اساس طراحی آموزشی است. اجرای صحیح این تکنیک ها باعث می شود ذهن دانش آموز پرورش یافته و مهارت استفاده همزمان از هر دو نیمکره مغز را ارتقا داده و نبوغ و خلاقیت و استعداد های نهفته آشکار شود.

تمرین و تکرار موثر

رادیو را روشن کنید و صدای آن را مانند وقتی که به طور معمولی به رادیو گوش می دهید باز کنید و به آن گوش دهید. بعد از سی ثانیه صدا را کمی کمتر کنید و حالا مجددا گوش دهید. شنیدن خوب، اکنون مستلزم دقت بیشتر است. حدود یک دقیقه با دقت گوش کنید. سپس مجددا صدا را کم کنید و با دقت بیشتر گوش کنید. همین طور آنقدر صدا را کم کنید تا به جایی برسید که اگر کسی با پای برهنه روی فرش راه برود، شنیدن برای شما غیر ممکن شود و دقایقی را به زحمت بشنوید. با این کار، سلول هایی را که قبل از این برای شنیدن تنبل کرده بودید، به تحرک و فعالیت وا می دارید و حس شنیداری خود را تقویت می کنید. توجه داشته باشید که این تمرین ها را باید همیشه انجام دهید و لحظه لحظه ی زندگی تان را نوعی تمرکز شنیداری کنید. سعی کنید اولا خودتان را عادت دهید که به صدای آهسته ی دیگران توجه کنید. به تلویزیون با صدای کمتری گوش کنید و در یک کلام با انرژی کمتر و زحمت بیشتری سلول های شنوایی خود را به فعالیت را دارید و به آستانه ها نزدیک شوید. پس از مدتی خودتان می بینید که هم قدرت شنوایی شما افزایش یافته است و هم تمرکز حواستان بهبود یافته است. تمرین مکرر و موثر در هر روز حداقل ۱۵ دقیقه با نظارت مستقیم یا غیر مستقیم والدین با توجه به سطح چرتکه آموز از نکات مهم در آموزش چرتکه است.

تمرین مکرر و موثر در هر روز
 مزایای سیستم حساب ذهنی و چرتکه

پرورش قدرت ذهن خلاق، تقویت حافظه دیداری و شنیداری، مدیریت زمان، تقویت سرعت محاسبات ریاضی، اعتماد به نفس، استفاده حداکثری از پتانسیل مغز، تمرکز و دقت و قانونمند شدن، از مزایای یادگیری چرتکه می باشد.

ذهن و پرورش آن ( محسابه ذهنی )

واژه ی ذهن، مجموعه ای است با یک فرماندهی واحد که مغز نامیده می شود. هوش ذاتی و دانایی آموختنی و آگاهی های دریافتی از اندیشه، ادراک، حافظه، احساسات، امیال، تخیل مجموعا در تشکلی به اسم مغز ( رفتارهای تازه ی ارادی ) و( رفتارهای تکراری و عادی شده ) انسان را فرماندهی می کنند. فرمان های صادر شده از مغز توسط نخاع که پیام رساننده ای زنده و چالاک است به میلیاردها سلول در اندام ها مختلف رسیده و باعث انجام شدن یا نشدن یک عمل می شوند. پایانه ها و حس سنج های محیطی فیدبک مربوطه را به مغز بر می گردانند که این روند باعث شادابی و احساس اعتماد به نفس در آدمیان می شود . محاسبه ذهنی شامل محاسبات ریاضی تنها با استفاده از توانایی های مغز انسان بدون کمک ماشین حساب، کامپیوتر، خودکار و یا کاغذ است. تجسم و تصویر سازی چرتکه مجازی در ذهن باعث می شود که فعل و انفعالات در مغز گردیده و در نتیجه رمزنگاری های ذهنی در مغز شکل می گیرد و مغز شخص کم کار به مرور با تمرین و تکرار به مغز فعال تبدیل می شود که در همه امور زندگی باعث موفقیت می شود.

 مغز و استفاده حداکثری از پتانسیل آن

مغز انسان شامل نرون هایی است که تعداد آنها به ده ها میلیون می رسد. این نرون ها در نواحی مجرای مغز که هر یک کارکردی تخصصی یافته دارد، انباشته شده اند. مغز از قسمت های متعددی ساخته شده و هوشیاری از ارتباطات بین قسمت های مختلف مغز حاصل می شود . مخ بزرگترین بخش مغز است و حدود ۷/۸ وزن مغز را به خود اختصاص داده است. مخ شامل دو نیمکره می باشد که از نظر شکل شبیه به هم هستند. تا مدت ها به نظر می رسید که این دو نیمکره از جهت سازماندهی و کارکرد یکسانند اما با مطالعاتی که دانشمندان انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که هر نیمکره مغز ویژگی خاص خود را دارد. نیمکره چپ مغز اطلاعات را به صورت خطی و همراه با جزئیات پردازش می کند و کلید زبان و منطق است و برای صحبت کردن و انجام محاسبات ذهنی و ریاضی است در حالی که نیمکره راست بر اساس خلاقیت حافظه حسی و احساس عمل می کند. وقتی یک توانایی مربوط به یک نیمکره در مغز پیشرفت کند کل مغز فعال می شود و فعالیت همه نواحی مغزی بهبود می یابد. خانواده باید تلاش کند فرزند خود را به تکنولوژی وابسته نکند در ابتدا ظرفیت های مغز آن را شکوفا کند و ذهن کودک را متحول کند. این یعنی به مفهوم واقعی استفاده حداکثری از پتانسیل مغز رسیدیم. علاقه روز افزون دانش روانشناسی به مطالعه کارکرد نیمکره های مغز توسط پارادایم جدیدی بنام نوروفیزیولوژی در حال گسترش است. دونالدهب، یکی از خلاق ترین روانشناسان معاصر است که در این زمینه تحقیقات فراوانی انجام داده است. از جمله کارهای وی بررسی عملکرد نرون ها و سیناپس ها و چگونگی تأثیر آنها بر یادگیری، شرطی شدن، برانگیختگی، محرومیت، ترس و هیجانات است. سه راهکار ساده برای ارتقای عملکرد مغز پیشنهاد شده است، از بخش منطقی مغزتان بهره ببرید؛ فهرست کارهای روزانه را در ذهن خود مرتب کنید؛ به خودتان زنگ تفریح بدهید.

تقویت حافظه شنیداری

گوشی که مدام عادت می کند صدا را بدون صرف انرژی و با آسودگی فراوان و خود به خود بشنود مانند صدای تلویزیون، عملا تنبل، کم دقت و بی تمرکز می شود. ما در حالی از حس شنوایی خود کمتر کار می کشیم که قادر است صدای تیک تاک یک ساعت معمولی را از فاصله ی شش متری در یک اتاق ساکت بشنود. برای پرورش حس شنیداری و افزایش قدرت تمرکز در شنیدن، باید خود را حداقل به این آستانه نزدیک کنید و از آن کاربکشید. در سیستم آموزش چرتکه به وسیله کتاب و دفتر شنیداری بستر تقویت حافظه شنیداری را محیا کرده است.

تقویت حافظه دیداری

ما برای پرورش حواس دیگر به آستانه ها نزدیک می شویم و سعی می کنیم با انرژی کمتری محرک ها را حس کنیم اما برای پرورش حس بینایی مطلقا چنین کاری نمی کنیم. مثلا نور تلویزیون یا نور اتاق مطالعه را کم نمی کنیم تا بخواهیم به زحمت ببینیم، چرا که این کار برای سلول های بینایی آزار دهنده است. برای تقویت حس بینایی، ما به مشاهده ی دقیق اجزایی می پردازیم که در وضعیت های معمولی به آن ها توجهی نداریم. مثلا دست خود را در نور کافی ببینید. خطوط، برآمدگی ها، چروک ها، فرم قرار گرفتن ناخن، شکل ناخن ها و حدفاصل بین انگشت و ناخن را با دقت نگاه کنید. در سیستم آموزش چرتکه به وسیله کتاب ها و فلش کارت به پرورش و تقویت حافظه دیداری هم توجه ویژه کرده است. فلش کارت ها باعث تصویر سازی ذهنی شده و تکرار آن حافظه کوتاه مدت و طبیعتا حافظه بلند مدت مغز را تقویت می کند.

تحقق یادگیری در حد تسلط
مزایای فلش کارت ها

جلو گیری از هدر رفتن زمان، یادگیری مداوم و دائمی، تحقق یادگیری در حد تسلط، تداعی معانی، جلوگیری از خستگی مطالعه، اجرای سیستم تکرار فاصله دار، علمی ترین روش انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به دراز مدت، افزایش توانایی و پیشرفت حافظه.

مدیریت زمان

در سیستم آموزش چرتکه اعداد را بر اساس فرمول های آموزش دیده می نویسد که سبب دقت و سرعت در محاسبه می گردد .

تقویت سرعت محاسبات ریاضی

چرتکه آموزان با توجه به سطح ، عملیات اصلی ریاضیات ( جمع تفریق ضرب تقسیم ) و توان و جذر را در مسابقات کشوری و جهانی ، تعداد ۲۰۰ سوال چند سطری را در ۸ دقیقه محاسبه می کنند و این یعنی سرعت در انجام محاسبات که می تواند در سال های بعدی تحصیل مانند کنکور هم کمک شایانی در مدیریت زمان به دانش آموزان کند.

افزایش اعتماد به نفس

اغلب مردم معنای واقعی کلمه ی “اعتماد به نفس را به خوبی درک نمی کنند. به همین دلیل آن نوع از اعتماد به نفس و خود باوری را که مطلوب و مورد نظرشان است در زندگی تجربه نمی کنند چون فکر می کنند اعتماد به نفس یعنی این که ایمان و اعتماد به موفقیت هایی که در کارها به دست می آورند. در صورتی که اعتماد به نفس واقعی و حقیقی آن است که قبل از این که در کاری موفق شویم نوعی اعتماد به توانایی خود برای انجام آن کار داشته باشیم. اعتماد به نفس مجموعه ای از باورها و احساساتی است که ما در مورد خود داریم و در واقع درک ما از خودمان است. در موسسات آموزش چرتکه بعد از تدریس مدرس، از دانش پژوه خواسته می شود یک تمرین را بر روی چرتکه معلم انجام دهد تا حس توانمند بودن و اعتماد به نفس بیشتر از قبل تقویت شود و به درک درستی از توانمندی خودش در موقعیت های دیگر هم برسد.

 تمرکز و دقت

تمرکز حواس در وهله اول یک تلاش ذهنی برای انسجام بخشیدن به فکر و جمع و جور کردن آن است. هر چه بیشتر به این تلاش ادامه دهید، تمرکز شما بهبود می یابد و هر چه از این تلاش باز بمانید، تمرکز شما کاهش پیدا می کند. «ملوین یاورز» می گوید: «استمرار یک ماهه در این تمرین به صورت روزی پنج الى ده دقیقه، تاثیر فوق العاده ای در تمرکز فکر شما دارد، بنابراین هم اکنون به یک شاخه گل فکر کنید و هنگامی که حواس شما پرت می شود، خیلی سریع افکار خود را جمع و جور کنید و به فکر اول یعنی شاخه گل برگردید. تمام نوابغ جهان کسانی بودند که از قدرت تمرکز فوق العاده ای برخوردار بودند. آشفتگی و شوریدگی ذهنی، عملا شما را به هیچ عنوان موفق نمی کند. وقتی کار می کنید به خانواده می اندیشید، وقتی در خانواده به سر می برید از شغل خود نگرانید و وقتی ورزش می کنید در اندیشه ی تحصیل هستید و وقتی درس می خوانید فکرتان هزارسو می رود. این عملا اتلاف وقت و مؤثر نبودن است.

تمرکز حواس
 قانونمند شدن دانش پژوه

در آموزش چرتکه به موارد زیر توجه بسیاری می شود:

  1. درست نگه داشتن مداد
  2. عدم استفاده از پاک کن ( تا جایی که امکان دارد چرتکه آموزان یاد می گیرند که دقت و تمرکز را باید بالا ببرند تا کمتر جواب اشتباه بنویسند و در صورت نوشتن جواب اشتباه، وقت را صرف استفاده از پاک کن نکند )
  3. تمرین مداوم هر روزه  
  4. عدم غیبت در روز کلاس  
  5. تکلیف هفته ای منزل
  6. ارزشیابی مستمر در طول ترم

در صورتی که تمام موارد ذکر شده با همکاری بین مدرس و خانواده دانش پژوه به درستی انجام شود قانونمندی در همه امور زندگی شکوفا می شود.

نتیجه گیری

 هدف در هر سیستم یا موسسه آموزشی تسهیل و پایدار کردن یادگیری است تا فرد بتواند در هر موقعیتی آن را به کار گیرد و برای عملی کردن این هدف بزرگ در مقطع ابتدایی باید به وسیله ایزار ( دست ورزی ) و تصویر سازی و بازی بستر ها را فراهم کرد در سراسر جهان چرتکه در پیش دبستانی و مدارس ابتدایی به عنوان کمک در آموزش سیستم اعداد و ریاضی استفاده شده است . یادگیری چرتکه نه تنها مغایرتی با سیستم ریاضی در مدارس نداشته بلکه به عنوان مکمل آموزشی با استفاده از تکنیک های مذکور، مفاهیم و تصویر سازی ذهنی را به چرتکه آموزان آموزش می دهد. به چند دلیل آموزش چرتکه را پیشنهاد می کنیم:

  1. کارکردن با چرتکه مانند تفریح است چرتکه آموز با بازی و تفریح ، مهارت های ریاضی و ذهنی را یاد می گیرد
  2. علاوه بر مهارت های ریاضی ، مهارت های دیگر چون اعتماد به نفس در فرزندانتان را تقویت می کند
  3. حس موفقیت را ایجاد می کند
  4. تفکر بصری را ارتقا می دهد
  5. توانایی حل مساله که یکی از بزرگترین چالش ریاضی در مقطع ابتدایی است را افزایش می دهد
  6. خلاقیت را افزایش می دهد
  7. قدرت تمرکزرا بیشتر می کند
  8. استقامت ذهنی را بهبود می دهد

این مقاله برگرفته از نتایج تحقیقات سمانه شاه حسینی کارشناسی ارشد و مدیر اجرایی آموزش چرتکه در شهرستان نور است.

landscape آموزش آنلاین چرتکه آموزش تصویری چرتکه آموزش دوستی ها در چرتکه آموزش رایگان چرتکه آموزش مقدماتی چرتکه آموزش چرتکه آموزش چرتکه با ویدئو آموزش چرتکه با ویدئو برای دانش آموزان و والدین آموزش چرتکه در مشهد آموزش چرتکه رایگان آموزش چرتکه روبوفا آموزش گام به گام چرتکه انواع چرتکه تمرین جمع وتفریق چرتکه ثبت نام آنلاین چرتکه ثبت نام کلاس آنلاین چرتکه جمع دوستان ترکیبی دوره مربیگری چرتکه مشهد دوستی ها در چرتکه روانشناسی کودکان سایت آموزش چرتکه فواید چرتکه قدیمی ترین چرتکه محاسبات ذهنی با چرتکه محاسبات ذهنی چرتکه مراحل یادگیری چرتکه مربیگری چرتکه مزایای چرتکه مهدکودک نسل جدید چرتکه نمونه سوال چرتکه جمع ترکیبی دوستان کوچک 1و4 و 2و3 ویژگی های چرتکه چرتکه چرتکه در مشهد چرتکه روبوفا چرتکه قدیمی چرتکه مهاجری چرتکه چینی چرتکه ژاپنی کلاس حضوری چرتکه کلاس چرتکه کلاس چرتکه آنلاین کلاس چرتکه در مشهد یادگیری چرتکه

 

دیدگاهتان را بنویسید